Tatiana Șragăr, pictoriță de stil impresionist și exploratoare a unor noi formule în pictură, a participat în această toamnă la trei expoziții diferite. O expoziție este ca un iceberg: ce se vede este doar vârful. Imensitatea unui iceberg stă ascunsă sub ape, așa cum orice manifestare artistică are partea sa nevăzută, care implică adesea o muncă uriașă, o multitudine de procese creatoare în atelierul artistului. În acest interviu încercăm să explorăm creația pictoriței Tatiana Șragăr.
EVA HALUS: Tatiana Șragăr, precedenta ta întâlnire cu publicul a avut loc în luna mai a acestui an, atunci când alături de soțul tău Doru Șragăr ai expus la Centre des loisirs de Saint-Laurent. Expoziția s-a intitulat „Sense et impressions” și a fost alcătuită din peisaje citadine și din natură într-o dublă mărturie: picturile tale și fotografiile lui Doru. Ce lucrări au urmat pe șevaletul tău?
TATIANA ȘRAGĂR: Expoziția din luna mai ne-a luat mult timp și efort în timpul pregătirii ei, pe durata ei și mult timp după aceea, lucru care a făcut ca în următoarele săptămâni să ne luăm vacanță de la creația artistică.
CITIȚI ȘI: Sense et impression, tandemul perfect între pictură și fotografie
În prezent mă aflu într-o fază de retrospecție, de revalorificare a întregii experiențe artistice. La expoziția de la restaurantul Dupont & Dupond (1297 Chemin Canora, Mont-Royal, H3P 2J4), care se desfășoară între 7 octombrie și 4 noiembrie 2019, nu prezint nicio nouă lucrare, ci doar „Floralele” mele în ulei și acrilic. Dar am în lucru câteva idei mai vechi, pe digital și în ulei.
EH: Vorbește-ne mai pe larg despre tablourile expuse la Dupont & Dupont.
TȘ: Într-unul din tablouri am o floare care iese din cadru. Se numește „Volubilis”. În acest tablou, rama falsă și fundalul sunt pictate în acrilic, peste care am pus, strat pe strat, florile în ulei. În ultimul strat am incorporat lumina și umbra pentru a da adâncimea tabloului. Un tablou durează cam trei săptămâni de la început până la sfârșit, din cauza timpului de uscare între straturi. Alte tablouri din expoziție sunt „July”, „Peine d’amour”, „Lupins” sau „Monarch” și sunt realizate tot în mixt medium, acrilic și ulei, 18”x24”. Apoi este „Souvenir 1” și „Buchet” pe peretele din oglindă – îmi place mult cum se răsfrânge imaginea lui în oglindă!
EH: Cum au evoluat stilul și viziunea ta în ultima vreme?
TȘ: În timpul pregătirii expoziției din luna mai, în a cărei viziune se împleteau arta fotografică cu arta plastică, am lucrat mult la tehnica de pictură digitală, care cere multă concentrare, îndemânare și concepție planificată a operei, înaintea realizării ei. Continui și acum pe aceeași linie, dar mai am până să pot spune că sunt gata pentru a expune ceva. De asemenea, caut să realizez ceva într-o nouă tehnică, pictura inversată, prin care imaginea ce apare pe pânză este negativul execuției ei. Cu alte cuvinte, culorile imaginii sunt pictate primele pe pânză, iar culoarea de fundal pe deasupra, apoi se înlătură cu spatula culoarea de suprafață, definind astfel obiectul picturii.
În concluzie, aș putea spune că am lăsat un pic deoparte spontaneitatea în pictură în favoarea tehnicii, lucru care mi se reproșează uneori.
EH: Descrie-ne, te rog, o zi de lucru la atelier.
TȘ: Oh, eu lucrez în ulei și cu uleiul trebuie să ai răbdare! După fiecare strat trebuie să aștepți o zi, două, ca să se usuce și să poți continua. Rareori amestec culorile dintre straturi. Deci creația mea s-ar rezuma la următorul exercițiu: zile întregi mă gândesc la ce vreau să fac, cum să arate, cum să-l realizez, ce tehnică să aplic. Când imaginea mea din minte este clară, aleg pânza la dimensiunea care mi se pare potrivită și încep să aștern straturile de culoare conform imaginii schițate în prealabil. În principiu, nu lucrez mai mult de 2-3 ore pe zi și nu în fiecare zi. O lucrare, în funcție de dimensiune și de tehnica folosită, poate fi pe șevalet de la o zi la două săptămâni.
EH: Din ce asociații de artiști faci parte și care este impactul adeziunii la aceste grupări artistice?
TȘ: Sunt membră și expun cu ARTTRAM (Table Ronde sur l’Art de Mont-Royal) și cu Asociația de artiști din Saint-Laurent. Am avut, de asemenea, ocazii să expun La Galeria Valmi cu Asociația Culturală Română din Montreal, la Art Contest Pierrefonds și în multe alte locuri. Este o plăcere pentru mine să urmăresc realizările celorlalți artiști cu care mă întâlnesc în cadrul acestor activități, căci indiferent de mediul folosit de fiecare (acuarelă, acrilic, ulei, pastel etc.), frumusețea artei plastice transcende tehnica și materialul folosit, și tot ce contează este transpunerea prin creație a frumosului din ochi, inimă și suflet.
EH: Ai avut încă două expoziții la care ai participat în toamna aceasta. Care a fost tematica lor?
TȘ: Da, au fost două expoziții de grup. Prima, la Centre des Loisirs de Saint-Laurent, a fost expoziția de toamnă 2019 a Asociația de artiști din Saint-Laurent din care fac parte mulți pictori români, profesioniști și amatori, și care an de an este un festival al creației artistice. Eu am prezentat trei tablouri din seria mea urbană și două mini pasteluri din seria „intruziune socială”, în care sunt schițate familii cu copii, mici grupuri, toate emanând culori calde, emoție și fraternitate. Această expoziție a avut loc de pe 12 până pe 27 octombrie.
Cea de-a doua expoziție a fost Salonul anual al asociației de artiști din Ville de Mont-Royal (ARTTRAM), expoziție care, în afară de picturi, prezintă și artă fotografică și sculptură. Salonul a ținut de pe 17 până pe 20 octombrie. Eu am participat cu două uleiuri din seria „florale”.
EH: Mulțumesc Tatiana Șragăr pentru această incursiune pe tărâmul creației tale artistice. Mult succes în continuare!
TȘ: Și eu vă mulţumesc pentru ocazia extraordinară de a împărtăși elanurile mele artistice cu cititorii ziarului Accent Montreal.
Tatiana Șragăr, repere artistice
Pictoriță impresionistă la bază, stilul Tatianei Șragăr tinde mult către romantism. A urmat cursuri de desen în anii 1968 și 1969, în vederea admiterii la Institutul de Arhitectură Bucureşti (facultate pe care n-a urmat-o însă) și, după o pauză de 10 ani, și-a reluat activitatea artistică în anii ’80, pictând pe carton în acuarelă, tempera și acrilic. S-a stabilit însă la pictura în ulei, adoptarea stilului impresionist – stilul său predilect – datând din anii 2007-2009.
Artista a continuat să exploreze diverse tehnici și chiar să creeze una nouă: aceea de a depune culorile pe pânză cu un burete, în loc de a picta fondul de tablou cu pensula (underpainting layer) – o tehnică care cere o bună pregătire a culorilor înaintea folosirii lor, căci odată puse pe pânză nu le mai poți schimba. Tatiana Șragăr a folosit această tehnică personală în multe din lucrările realizate între anii 2011-2015.
Începând cu 2016, în tablourile sale se remarcă tehnica picturii olandeze din compozițiile florale ale secolului al XVIII-lea și stilul romantic al epocii.
În prezent, Tatiana Șragăr lucrează la șlefuirea unei alte tehnici: pictura inversată, în care pictura obținută pe pânză este negativul execuției ei.
Pentru a vă familiariza cu arta ei vizitați www.artabus.com/sragar.