Galeria Maël, o nouă galerie de artă contemporană deschisă anul acesta în Vechiul Montreal (364 rue Saint-Paul Ouest) pune în valoare 17 artiști montrealezi de talent, printre care se află și doi artiști plastici de origine română: Mona Ciciovan și Vasile Trif.
Cei doi pictori aduc o notă unică și internațională acestei galerii, al cărei mandat este să democratizeze arta, înlăturând barierele care separă uneori marele public de lumea artei contemporane și oferind un spațiu deschis explorărilor artistice.
„Maël este o nouă stea care strălucește pe firmamentul artei contemporane la Montreal”, spune entuziastă Mona Ciciovan, iar eu îi completez afirmația spunând că nu ar străluci atât fără tablourile lor.
Vă invit să vă convingeți singuri de ce. Despre ambii pictori români se poate scrie câte o carte de artă contemporană la superlativ și fără ezitări pot afirma că atât Mona Ciciovan, cât și Vasile Trif sunt fiecare în felul său deschizători de drumuri în arta contemporană.
Tablourile lor, prezentate prin rotație, pot fi văzute la Galeria Maël până cel puțin la sfârșitul anului.
Vasile Trif: Arta ca pod între lumea vizibilă și cea invizibilă
În viziunea sa, artistul plastic Vasile Trif construiește un pod între lumea vizibilă și cea invizibilă. Tonurile de ocru, culorile pământului și nuanțele diferite de albastru fac referință la universul și atmosfera culturii ceramice (vase și cruci) ale Transilvaniei.
CITIȚI ȘI: Vasile Trif: Arta, instrument în descifrarea realității heteroclite de azi
Ca temă de predilecție a picturilor sale, Vasile Trif pleacă de la poemele sale și de la imaginația sa impregnată de semne și motive mitice. Agora devine un loc de recentrare interioară, un spațiu identitar. Pentru ca agora să-și realizeze scopul, ea trebuie să fie întotdeauna curată, fără lucruri inutile și gata de primire. Vasile Trif consideră că aceasta este arta lui, o agora, explicând: „În opera mea artistică recuperez semne, elemente simbolice din pictura bizantină și din pictura pe sticlă și le transpun și reinterpretez pe hârtie, ca suport, într-un demers expresionist abstract care conține și elemente figurative.”
Transparențele, atmosfera, paleta de culori și linia naivă esențializată a icoanelor pe sticlă evocă universul oniric al lui Chagall, linia și contururile, pe Matisse și, totodată, pe Rouault. Ele și-au pus amprenta lor stilistică în sufletul artistului încă din copilărie, căci Vasile Trif și-a petrecut multe ore în atelierul tatălui său, care, ca și el, este nu numai preot, ci și un mare artist și colecționar de icoane pe sticlă și lemn.
CITIȚI ȘI: Expoziție de pictură la Montreal: Grands artistes d’aujourd’hui
Oprindu-mă la două din tablourile sale expuse la Maël, cele intitulate Interferențe I și II, am remarcat asemănarea uimitoare a unor elemente cu arta autohtonă din America de Nord. Pornind de la arțarii care apar în aceste lucrări, ce pot fi considerați ca o emblemă canadiană, și continuând cu „dantelăriile” vegetale amorfe ce transcend tablourile ca dintr-un alt univers, s-a născut firesc întrebarea dacă arta dlui Trif are influențe autohtone.
Iată ce spune însuși artistul despre această… interferență: „Prima dată când mi s-a spus ca arta mea (seria de lucrări „Interferențe”) seamănă cu cea a autohtonilor a fost în 2022 la o expoziție din Vieux-Port, când una dintre artiste a crezut ca e reprezentarea unui totem. Anul acesta, la expoziția de artă ce a însoțit Festivalul Internațional de Jazz (la Gesù-Centre de créativité – n.r.), un cuplu din Columbia Britanică, vizitând expoziția și analizându-mi lucrările, a întrebat dacă sunt autohton. Au fost surprinși să afle că sunt român. Similitudinile au fost remarcate și de artistul Chard Chenier, care cred ca are ceva origini autohtone.
Dvs. sunteți a patra persoana care face aceeași remarcă. Sunt plăcut surprins de asemenea comentarii, cu atât mai mult cu cât nu m-am inspirat din arta autohtonă. Ce aș vrea să spun este că o fi rămas ceva în subconștient sau că este poate acea memorie genetică ancestrală… Aveam o cunoaștere generală despre acesta artă și nu m-a interesat în mod special. Când am făcut lucrările (liniile mergând în automatism) nu m-am gândit niciodată la ea. Abia apoi, după aceste sesizări, a început să mă intereseze mai mult acest univers și să-l descopăr. Poate chiar tema și titlul lucrărilor, „Interferențe”, revelează că pot exista corespondențe și interferente între lumi culturale diferite sau că, în altă ordine de idei, există cu adevărat acea memorie genetică ancestrală din care ies din când în când la iveală elemente de identitate comună într-un demers de arheologie a luminii.’’
Mona Ciciovan: O explorare profundă a memoriei
Demersul artistic al Monei Ciciovan poartă amprenta explorărilor profunde ale memoriei, ale imaginilor și locurilor care i-au marcat viața. Practica sa artistică este impregnată de căutări de valori estetice, de frumuseţe și armonie, cu dorința constantă de a idealiza propriul său univers.
CITIȚI ȘI: Mona Ciciovan: Retrospectivă
Lucrările Monei Ciciovan se situează la intersecția dintre abstract și figurativ, oscilând între realitate și imaginație. Libertatea execuției, a improvizării și a spontaneității stă la baza procesului de creație al artistei. Dar libertatea aceasta creatoare nu poate decât să scoată în evidență structura compozițională și echilibrul, care sunt esențiale în picturile Monei Ciciovan. Artista exploatează geometria verticalelor și orizontalelor, folosește tehnici de oglindire a subiectelor și de dedublare a imaginilor, precum și juxtapuneri de planuri în aceeași compoziție, independent de tehnica folosită.
Culoarea și lumina din lucrările Monei Ciciovan nu se limitează la evocarea formelor sau aparențelor, ci reușesc să depășească rolul lor tradițional, devenind vectori de energie și de vibrație, revelând o latură mai profundă a imaginii.
Acest stil artistic unic și de creativitate universală transcende originile românești ale artistei și crează o punte de reflecție profundă. Lucrările sale invită fiecare privitor să plonjeze în propriile sale amintiri și să exploreze diferitele straturi ale memoriei, fiecare încărcat de o emoție și o senzație anume, pe care Mona Ciciovan știe să o redea aievea pe pânză.
CITIȚI ȘI: Vizite ghidate la atelierul pictoriței Mona Ciciovan
Iată ce spune artista despre lucrările ei aflate la Galeria Maël: „Sunt foarte încântată să fiu reprezentată de această galerie, un spațiu în care tablourile mele de format mare sunt etalate armonios lângă cele ale altor artiști pe care-i admir profund. Dintre operele mele expuse, aș vrea să pun în lumină tablourile din seria „Univers Parallèles” realizate în 2020, un an care a fost marcant în turnura neobișnuită de la cursul normal al vieții.
Aceste tablouri exprimă reflecția mea asupra întoarcerii la surse și la esențial – o explorare artistică inspirată de bulversările mondiale din 2020. Prin fiecare din aceste lucrări am încercat să surprind esența reconectării cu rădăcinile noastre, ceea ce este cu adevărat foarte important. Fiecare tablou povestește o istorie, plonjând în universuri diferite, aducând la lumină paralele captivante între trecut, prezent și viitor.
Șansa ca aceste tablouri să fie expuse acum la Maël, în compania celorlalți artiști de talent, este o mare onoare pentru mine. Această experiență mă inspiră să îmi continui practica artistică, explorând noi perspective și să explorez mai departe frontierele creației artistice. Vă transmit cu această ocazie invitația călduroasă de a veni să descoperiți această expoziție, în care arta transcende timpul și spațiul pentru a ne readuce la esență”, a conchis Mona Ciciovan.