Csaba Kirschner, pe care mulți îl cunosc grație activității sale în cadrul Asociației Culturale Române (ACR), expune 15 dintre tablourile sale la Centrul comunitar din localitatea Sainte-Marthe-sur-le-Lac.

Aventura în pictură a lui Csaba Kirschner a început în 2018, cu un tablou făcut după un goblen. Fără o pregătire prealabilă în artă, el a redat desenul și culorile goblenului cu o fantastică acuratețe și talent, iar acest rezultat, mult peste așteptările apropiaților săi, l-a determinat să continue să deseneze și să picteze. 

Lucrând mai ales cu culori acrilice după fotografii pe care le-a făcut în diverse călătorii prin Quebec, Csaba Kirschner a realizat o serie de peisaje care surprind frumusețea naturii și pitorescul acestei provincii. La invitația Primăriei din Sainte-Marthe-sur-le-Lac, oraș în care artistul locuiește, tablourile sale fac obiectul unei expoziții la Centrul comunitar din această localitate, expoziție ce a debutat la 1 august și se va încheia pe 15 septembrie.

Csaba Kirschner – „Lac Saint-Jean à Roberval”.

Cele 15 lucrări surprind câteva din locurile emblematice ale Quebecului, precum farul din Tadoussac, lacul St-Jean văzut de la Roberval, pădurea de la Magog, iarna la St-Sauveur, populara localitate turistică Venise-en-Québec și multe altele – o invitație de a (re)vizita La Belle Province și un mijloc prin care artistul transmite gratitudinea sa față de natură, pământ, Quebecul care ne-a primit și orașul Sainte-Marthe-sur-le-Lac care a organizat această expoziție intitulată sugestiv Images artistiques du Québec.

Csaba Kirschner – „Phare du Haut-Fond-Prince, Tadoussac”.

Un detaliu remarcabil, ilustrat din plin în această expoziție, este că artistul reușește să capteze nu doar o imagine, un colț de natură, o sursă de inspirație, ci și „valoarea termică” a ceea ce constituie obiectului picturii, mediul, peisajul. Privitorul își poate astfel imagina atmosfera, sezonul înfățișat în tablou, iar acest lucru pare simțit chiar cu epiderma, atât de subtile sunt gamele culorilor folosite.

Csaba Kirschner – Tablou după sculptura „Portretul Doamnei L.R.” de Constantin Brâncuși.

Un alt element ce merită subliniat este includerea a patru tablouri de mici dimensiuni în care sunt redate pe pânză câteva din sculpturile lui Constantin Brâncuși – un clin d’oeil către România natală, către opera marelui artist român, patriarh al artei moderne. Materialele din care au fost realizate sculpturile sunt redate de Csaba Kirschner cu o exactitate microscopică și cu același simț „cromotermic”: lemnul din care a prins contur Madame L.R., piatra din care a răsărit Sărutul sau bronzul șlefuit al frumosului cap stilizat al Domnișoarei Pogany și al Tinerei Sofisticate. Privindu-le, avem senzația că ne aflăm chiar în fața acestor sculpturi, redarea lor picturală fiind cu mult mai emoționantă ca o fotografie artistică. 

Pe lângă acestă expoziție în curs, Csaba Kirschner a participat la două alte expoziții colective: în 2019, în cadrul Festivalului Candela de la Montreal, și în luna februarie a acestui an, la Consulatul General al României la Montreal, la expoziția Omagiu lui Brâncuși – Viziuni artistice.